Na kole na rozhlednu Vysoký Kamýk

Písek – Semice – Nový Dvůr – Kocovna / Katovna – hájenka Ostrý vrch – Kukle – Paseky – Vysoký Kamýk – Nová Ves – Žďár – Tálín – hájenka Ostrý Vrch – Flekačky – Na Vohybale – Písek

Cílem trasy je nejenom rozhledna na hoře Vysoký Kamýk, ale i romantická příroda Píseckých hor. 40 kilometrů dlouhá trasa je středně těžká s náročným závěrecným úsekem před Vysokým Kamýkem, vhodná pro horská i trekingová kola.

Z Písku se vydáte po staré českobudějovické silnici po CT1146 kolem Zemského hřebčince do Semic. Pokračovat budete na Nový Dvůr kolem výběhu hříbat stále po CT1146 pod les (hájovna Kocovna) a dál kolem hájovny Ostrý vrch vás CT1146 přivede do osady Kukle. Po vjezdu na asfaltovou silnici pojedete asi 50 metrů blíž k osadě a silnici opustíte odbočením vpravo na cyklisticky neznačenou silničku, která vás po necelém kilometru jízdy přivede k silnici č. 159, na kterou najedete odbočením vlevo a po jednom kilometru dojedete do vesničky Paseky. Osadu projedete po hlavní silnici a na jejím konci se vydáte po polní a poté lesní cestě (žlutá trasa KČT) až ke křižovatce (rozcestník KČT – Vysoký Kamýk, odbočka). Odtud pokračujte po modré značce, kolo budete muset vést pro velké stoupání. Rozhled z Vysokého Kamýku však rozhodně stojí za to.

Po odpočinku a pokochání se výhledem do krajiny se vrátíte zpět na žlutou značku KČT a po ní budete pokračovat odbočením vlevo asi 2,5 km dlouhým lesním sjezdem na křižovatku Zlatá louka (rozcestník KČT), odkud se vydáte vpravo po asfaltové lesní silničce do Nové Vsi u Protivína. Kousek od Nové vsi můžete zahájit putování po naučné trase přírodní památky Zelendárky. Z Nové Vsi se pak vydejte po CT1091 do Žďáru a odtud po CT1146 na Tálín. Z tálínské návsi se dáte polní cestou do kopce pod les (čímž se poněkud odkloníte od CT1146) odkud je nádherný výhled na Tálínský rybník. U lesa se znovu napojíte na CT1146, která vás povede okolo hájovny Ostrý vrch ke Katovně. Odbočení CT1146 a Katovnu necháte vlevo a pokračujete rovně po polní cestě k hájovně na okraji Nového Dvora. Dále podél lesa po nezpevněné cestě s krásnými výhledy až pod vrch Pecky, zde odbočíte vpravo a po krátkém průjezdu lesem se cesta opět přimkne k jeho okraji a přivede vás na Flekačky s vyhlášenou hospodou U Báby Lišků za Flekačkami se napojíte na CT1015 a po ní okolo zahrádkářské kolonie Na Vohybale a obůrky se zvěří U Vodáka a čtyř rekreačních rybníků dojedete do Písku.

Zajímavosti na trase:

Katovna

Usedlost Kocovna je nazývaná také Katovna, neboť ji od r. 1750 obývala rodina popravčího Antonína Nymburského. Písečtí konšelé mu tehdy k bydlení přidělili osamocený dům u lesa za obcí Nový Dvůr a jeho potomci jej obývali až do r. 1970.

Zelendárky

Mezi Protivínem, Novou Vsí a Těšínovem, se nachází krajinářská přírodní památka Zelendárky. Malebná stavení zde harmonicky doplňují nádhernou přírodu. Ve zdejší krajině Jiří Zelendar, synovec slavného Jakuba Krčína z Jelčan, vybudoval soustavu deseti rybníků.

Chráněné území je přístupné po veřejných cestách podél břehu a po hrázích rybníků. Podél západní a severní části vede turisticky značená naučná stezka (11 km, 24 zastavení), která poskytuje poutavé informace a kouzlo naučné stezky umocňuje nádherná příroda. Oblastí prochází tzv. Landstrasse, svého času velmi důležitá a moderní zemská cesta, spojnice Rakouska s českým vnitrozemím, vedoucí přes Písek.

Tálín

Obec Tálín leží na břehu Tálínského rybníka (50 ha), k němuž se váže známá lidová písnička.