Na kole Sedláčkovou stezkou

Písek – U Sulana – plynová lávka – Borečnice – Vráž – Jistec – Varvažov – Zbonín – Zvíkovské Podhradí (hrad Zvíkov) – Svatá Anna – Oslov – Tukleky – Spolí – Louka – Držov – U Caisů – Písek

Cyklistická Sedláčkova stezka se stala součástí páteřní Otavské cyklistické cesty (OCC). Z Písku vás povede po pravém břehu severním směrem kolem oblíbené zahradní restaurace U Sulana až k plynové lávce, po které převedete kolo na levý břeh a po půl kilometru jízdy odbočíte vpravo do Borečnice. Dál pokračujete lesem nad řekou na Jistec, zde krásné výhledy na řeku, těsně minete obec Dědovice a přijedete k hájence Doupata, odkud se můžete po modré značce KČT podívat na soutok Lomnice a Otavy. Od Doupat se vydáte k romantickému soutoku řek Lomnice a Skalice, které zde mají charakter horských toků. Dál, stále po OCC, pokračujte kolem obce Ostrovec směr Varvažov. Při příjezdu k Varvažovu pozor!!! Pod kopcem je přejezd frekventované silnice II. třídy č. 121, po které pokračuje OCC do Zvíkovského Podhradí. Vy se však jejím opatrným přejetím odkloníte a přes starý barokní mostek přes Skalici vjedete do obce Varvažov. Po zastávce zde se dáte po CT1225 přes Varvažovskou Paseku na Kopaninu. Pokud na začátku odbočíte vpravo, dovede vás polní cesta k zelené turistické značce a po ní vlevo se po 400 metrech dostanete na skalní plošinu s nádhernou vyhlídkou na majestát hradu Zvíkova. Po zelené značce naučné stezky se pak budete i vracet (pozor na příkré schody v jejím závěru) ke Zvíkovskému mostu, po kterém přejedete Otavu. Za mostem odbočíte vlevo, projedete obec Zvíkovské Podhradí až k hradu Zvíkov.
Ze Zvíkova zpět do Písku se můžete vydat po CT1149 – s možnou odbočkou na sv. Annu (CT1149A) před rybníkem Dejmov. Trasa dále pokračuje přes Oslov, vesnickou památkovou zónu Tukleky do Spolí, Louku do Držova, kde na návsi odbočíte vpravo a pokračujete chatovou osadou podél potoka k Otavě, a v kontaktu s ní proti proudu se po 400 m dostanete k hostinci „U Caisů“. Odtud proti proudu Otavy po dalších 400 metrech přijedete k plynové lávce a do Písku. Trasa je dlouhá 50 kilometrů, středně náročná, vhodná pro horská i trekingová kola.

Poznámka:
Pokud by pro vás byly schody na plynovou lávku problémem, využijte CT1158 vedoucí mezi Pískem a Borečnicí po silnici III/02024 přes Topělec.

Zajímavosti na trase:

Hospůdka U Sulana

V roce 1926 zde otevřel pan Sulan sluneční lázně; k dispozici byly šatny, sprchy, půjčovna lodí, převoz a výletní hostinec. V 60. letech zde byla zbudována loděnice, nyní se opět jedná o oblíbený příměstský hostinec s možností vyžití pro rodiny s dětmi. V létě zde dělají skvělé makrely.

Plynová lávka

Lávka byla vybudována v roce 1969 a nahradila přívoz U Hesouna. V blízkosti se nachází Herinkův mlýn (puvodně z 16. století, zbourán před napuštěním přehrady); na počátku 90. let byla na jeho místě vybudována malá vodní elektrárna.

Lázeňský hotel Vráž

Novogotický zámek ve Vráži postavili v roce 1875 Lobkowiczové, kteří v něm měli do roku 1926 letní rezidenci. Pak byl zámek odkoupen pro účely zdravotnictví; nemocenská pojišťovna v zámeckém parku postavila lázeňské pavilóny a v roce 1936 tu otevřela sanatorium – klimatické a rehabilitační lázně, specializované na nervové choroby, poruchy pohybového ústrojí a onemocnění dýchacích cest. V roce 1978 byl obci Vráž přiznán lázeňský statut.
V lázních Vráž vás nadchne zámecká atmosféra, osobité kouzlo anglického parku a rozmanitá nabídka léčebných pobytů, ale i relaxačních pobytů s wellness.
Lázně nabízejí pobyty na víkend, ale i na týden. Naleznete zde bohaté možnosti sportovního a kulturního vyžití, jedinečnou okolní přírodu a nepřeberné množství výletů po okolních přírodních, kulturních a technických památkách.

Oslov

První písemné zmínky o vesnici jsou z roku 1226. Masivní kostel sv. Linharta obdélníkového půdorysu byl původně obklopený hřbitovem. Do zdiva věže byl vsazený raně gotický portálek, patrně dílo zvíkovské stavební huti. Kostel byl barokně upraven roku 1778.
Na severním okraji obce se nachází kruhovitá omítnutá, bíle natřená boží muka z poloviny 17. století, která v červnu 1996 strakonický inženýr Pavel Pavel posunul o 9 metrů západněji. Výklenková kaple v obci z 1. pol. 18. století u staré cesty vedoucí do Tuklek je zasvěcená Čtrnácti svatým pomocníkům.