Sedláčkova stezka

Těžko vybrat jednu jedinou turistickou trasu. Písecko je jejich počtem a kvalitou proslulé. Představíme vám alespoň tu nejstarší z nich. Sedláčkova stezka je turistická cesta vedoucí podél řeky Otavy z Písku až na Zvíkov. Stezka v délce 25 km byla vybudována v letech 1924–1928 a byla pojmenována po Augustu Sedláčkovi, profesorovi, historikovi a vášnivém turistovi z přelomu 19. a 20. století. Její severní část je dnes zaplavena Orlickou přehradou. Z toho důvodu byla stezka přeložena nad údolí. Je součástí evropské dálkové trasy E10. Od roku 2006 je Sedláčkova stezka v modifikované trase o délce 35 km renovována jako cyklostezka č. 1225 pro smíšený provoz pěších turistů i cyklistů a některé úseky jsou asfaltovány.

Trasa je vhodná pro trekkingová a horská kola, protože převážně využívá zpevněných polních a lesních cest. Stejně jako tomu bylo u původní Sedláčkovy stezky, můžeme se i dnes od hlavní trasy odchýlit a podniknout řadu samostatných výletů do blízkého okolí, které nabízí mnohé lákavé zážitky. Na své si zde přijdou milovníci přírody stejně jako historických památek.

Vyrazit můžete od Kamenného mostu v samotném centru města Písku po pravém břehu po proudu řeky Otavy po cyklotrase 1225. Po šesti kilometrech příjemné stinné cesty dorazíte k Plynové lávce, která je před Zvíkovem posledním místem, kde je po zániku přívozů možné suchou nohou překonat řeku.

Po překročení Plynové lávky se odpoutáte od toku řeky Otavy a na levém břehu vystoupáte po asfaltové cestě okolo chat k silnici III. třídy. Na křižovatce zabočíte doprava a po cyklotrase 1158 zamíříte do obce Borečnice. Míjíte Vráž a pohodlná cesta vás vede dál přes přírodní rezervaci Žlíbky, kolem obce Jistec do Dědovic. Kolem Landeckého potoka k říčce Lomnici, kterou překonáte po nové lávce vybudované po ničivých povodních v roce 2002. Pokračujete kolem Ostrovce do Varvažova. Odtud už je to jen skok k soutoku Otavy a Vltavy. Od tohoto místa si opakovaně vychutnáte nádherné výhledy na hrad Zvíkov. Otavu překonáte po silničním mostě, jste v obci Zvíkovské Podhradí, kterou projedete směrem k hradu.

Alternativní trasou pro návrat do Písku může být cyklotrasa 1149 přes Oslov, Tukleky, Spolí a Vojníkov, kde se znovu zanoříte do údolí Otavy, dorazíte k Plynové lávce a po známé trase pokračujete až do Písku.